Archaeology as Federated Knowledge

Journal Article

Archaeology as Federated Knowledge

Andrew Martindale; George P. Nicholas
Canadian Journal of Archaeology 38(2):434-465 (2014)

Abstract

The content of archaeological theory is both internally diverse and, as an enterprise, situated within an array of interpretive frameworks that account for and explain history and its source, culture. Contemporary archaeology emerges from various cultural contexts, meaning that our ability to identify vulnerabilities to ethnocentrism may be challenging, if it is even considered. Following feminist and indigenous scholarship, we argue that all archaeology is oriented to some community and propose a taxonomy of archaeologies based on cultural proximity between archaeologist and subject, proximity which itself emerges from philosophical concurrence that we attribute to less-discursive forms of knowledge transmission within and between individuals. We conclude that 1) all archaeological approaches to historical causality can be accommodated within a proximate/ultimate distinction, and 2) that different cultural understandings of history are both historically causal and most productively arranged laterally in a federated scheme. We conclude that the primary archaeological ambition, to understand history, is best served by attention to navigation across these borders.

Résumé

Le contenu de la théorie archéologique est à la fois intérieurement diversifié et, comme entreprise, situé dans un ensemble de cadres interprétatifs qui prennent en compte et expliquent l’histoire et sa source, la culture. L’archéologie contemporaine émerge de contextes culturels variés, ce qui signifie que notre capacité à identifier sa vulnérabilité à l’ethnocentrisme représente tout un défi, si tant est que celui-ci soit considéré. Suivant l’érudition féministe et autochtone, nous soutenons que l’archéologie est toujours orientée vers une communauté en particulier et proposons une taxonomie des archéologies basée sur la proximité entre l’archéologue et son sujet, proximité qui elle-même émerge d’un accord philosophique que nous attribuons à des formes de transmission du savoir moins discursives au sein même des individus et entre ceux-ci. Nous concluons 1) que toutes les approches archéologiques à la causalité peuvent être arrangées selon une distinction proximale/ultime et 2) que les différentes compréhensions culturelles de l’histoire sont à la fois historiquement causales et efficacement arrangées latéralement dans un schème fédéré. Nous concluons que l’ambition première de l’archéologie, soit de comprendre l’histoire, est mieux servie lorsque nous prêtons attention à la navigation au-delà de ces frontières.

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ISSN: 0705-2006 (print)  |  ISSN: 2816-2293 (online)